Autotest
 

Porsche 928 GTS (1994)

Supersnelle geweldenaar van drie ton

Voor de ware autoliefhebbers is Porsche het symbool van absolute topkwaliteit. Zoals bijvoorbeeld de 928 GTS, een grensverleggende, adembenemende supersportwagen, van bijna drie ton.

 

Dat begrip ’adembenemend’ mag je gerust letterlijk nemen, want alleen de prijs van circa 283 mille laat je al geruime tijd naar lucht happen. Maar vooral na een uitvoerige kennismaking met deze auto sta je echt even sprakeloos. Nagenietend van een bijzondere belevenis met een paar onbetwiste hoogtepunten: de imponerende raketstart, de bloedstollende bochtsnelheden, het moeiteloos voort suizen over de snelweg en het fabelachtige remvermogen.
Vooral die remmen: wanneer je bij een snelheid van 200 km/h het middelste pedaal vňl intrapt, geeft dat de sensatie alsof je een anker uitgooit. Begeleid door het schurende gehuil van gemarteld rubber graaft de 928 GTS zich als het ware met vier dikke klauwen in het asfalt. En dat blijft hij vijf seconden lang doen tot hij twee kaarsrechte, 150 meter lange strepen achter zich heeft neergelegd. Dan staat hij tevreden knorrend stil. Die ongelooflijke vertraging komt uiteraard grotendeels voor rekening van de overmaatse, geventileerde remschijven, die elk zijn voorzien van maar liefst vier forse remzuigers en dito voeringen. Maar een belangrijke rol speelt daarbij ook het feilloos werkende ABS, dat de brede rubbersloffen nét niet laat blokkeren, maar ze toch zó stevig vastgrijpt dat de rook uit de banden slaat. Diezelfde blauwe walm kan je trouwens ook laten ontstaan als je optimaal van stilstand weg-accelereert. Met één keer schakelen word je zo in minder dan zes seconden naar de 100 gelanceerd. En als dat niet genoeg is, blaas je nog flink door in ’3’ en ’4’ om nog geen 14 seconden later de 200 te passeren. De topsnelheid ligt op 275 echte kilometers per uur.
Uiteraard is de vering aan de stugge kant en kan je bij hoge toerentallen best horen dat er onder de motorkap heel wat werk wordt verzet. Maar in de cockpit word je verwend met de luxe van een exclusieve en luxueuze limousine. Zo werkt de stuurbekrachtiging bij het parkeren ijverig mee, maar op hoge snelheid ontbreekt het niet aan gevoeligheid. En hoewel de transmissie laat merken dat er 350 paarde krachten aan staan te sjorren, kost de beteugeling van dat geweld weinig inspanning.
Het bedienen van de ho-houders is ten slotte een groot genoegen: de vertraging kan subtiel worden gedoseerd en aangezien de maximale pedaaldruk niet meer dan 25 kilo bedraagt, is de krachtsinspanning minimaal.

Rijplezier
Afgezien van die vriendelijke bediening maakt de 928 GTS ook veel indruk door zijn doorgaans volgzame rijkarakter. Vanzelfsprekend moet je even wennen aan de extreem-hoge bochtsnelheden waarmee je zelfs op kronkelende wegen fantastische gemiddelden kunt halen. Maar als je het niet écht te gek maakt, blijft deze Porsche heel lang aan onredelijke wensen gehoorzamen. Probleem is alleen dat de grenzen zich bij een eerste kennismaking niet makkelijk laten bepalen. Het overschrijden van de grens kan dan ook een venijnige reactie oproepen waarop je bliksemsnel moet reageren. Veel onheil wordt overigens voorkomen door het computergestuurde sperdifferentieel dat de aandrijfkrachten heel lang op de weg houdt. Maar zelfs bij deze superbolide zijn de mogelijkheden niet onuitputtelijk.
Veel, zo niet alles van dit onversneden rijplezier is te danken aan de prachtige 5,4-liter V8-machine, die breeduit in het vooronder ligt te rusten. Vier kleppen per cilinder, bediend door eveneens vier nokkenassen, een uitgekiend elektronisch motormanagement, en een slim gebruik van resonanties in het inlaatsysteem zorgen voor een indrukwekkend vermogen van 350 pk en het reusachtige koppel van niet minder dan 500 Nm. Dat is zo ongeveer het sterkste wat er in personenwagenland te koop is. Die bijzondere motor met zijn trillingvrije loop en zijn breed gedoseerde trekkracht (van 1000 tot 6000 toeren ligt het koppel ruim boven de 400 Nm) vormt de hoofdmoot van het exclusieve 928-gerecht. Het geeft niet bij welk toerental je gas geeft: hij trekt áltijd en hárd.
Het spreekt vanzelf dat een auto van meer dan een kwart miljoen alles aan boord heeft wat een verwende automobilist maar kan verlangen. Boordcomputer annex diagnosesysteem, stoelen met elektrische verwarming en verstelling met elektronisch geheugen, twee veilige airbags en automatische, elektronische bandenspannings controle.
Dat wordt dus goed opletten als u een 928 GTS ziet, want gezien de prijs zal deze bewonderenswaardige auto jammer genoeg een zeldzame verschijning op onze wegen blijven.

 

 
+ Fantastische prestaties
Uitmuntende wegligging
Rijke uitrusting
Weinig bagageruimte
Astronomisch verbruik

 
gegevens
Motor: langs-voorin 8 benzine-V, 4 kl./cil., multipoint inj., cil.inh. 5397 cc, boring x slag 100,0 x 85,9 mm, compr. verh. 10,4:1, max. vermogen 257 kW/350 pk bij 5700 tpm, max. koppel 500 bij 4250 tpm.
Onderstel: aandrijving achterwielen, 5-versnellingsbak, voorwieloph. onafhankelijk, achter onafhankelijk, stuurbekrachtiging, draaicirkel 11,5 m, remmen voor geventileerde schijven, achter geventileerde schijven, ABS.
Maten/gewichten: l/b/h 4,52/1,84/1,28 m, wielbasis 2,50 m, banden v-a 225/45 ZR 17-255/40 ZR 17, kofferruimte 200 l, tankinh. 86 l, gewicht 1612 kg, laadverm. 348 kg, aanhanger geremd 1600 kg.Prestaties: Topsnelheid 275 km/u, acceleratie 0-100 km/u 5,7 s, 80-120 km/u in 4/5 -/- s, testverbruik 14,2 l/100 km, geluid bij 100/120 km/u -/- dB.
Nieuwprijs: € 128465.465 (1994)
 

 


Powered by Livedsl