|
Porsche 928 GTS (1994)
Supersnelle geweldenaar van
drie ton
Voor de ware autoliefhebbers is Porsche het
symbool van absolute topkwaliteit. Zoals
bijvoorbeeld de 928 GTS, een grensverleggende,
adembenemende supersportwagen, van bijna drie ton.
Dat begrip ’adembenemend’ mag je gerust
letterlijk nemen, want alleen de prijs van circa
283 mille laat je al geruime tijd naar lucht
happen. Maar vooral na een uitvoerige kennismaking
met deze auto sta je echt even sprakeloos.
Nagenietend van een bijzondere belevenis met een
paar onbetwiste hoogtepunten: de imponerende
raketstart, de bloedstollende bochtsnelheden, het
moeiteloos voort suizen over de snelweg en het
fabelachtige remvermogen.
Vooral die remmen: wanneer je bij een snelheid van
200 km/h het middelste pedaal vňl intrapt, geeft
dat de sensatie alsof je een anker uitgooit.
Begeleid door het schurende gehuil van gemarteld
rubber graaft de 928 GTS zich als het ware met
vier dikke klauwen in het asfalt. En dat blijft
hij vijf seconden lang doen tot hij twee
kaarsrechte, 150 meter lange strepen achter zich
heeft neergelegd. Dan staat hij tevreden knorrend
stil. Die ongelooflijke vertraging komt uiteraard
grotendeels voor rekening van de overmaatse,
geventileerde remschijven, die elk zijn voorzien
van maar liefst vier forse remzuigers en dito
voeringen. Maar een belangrijke rol speelt daarbij
ook het feilloos werkende ABS, dat de brede
rubbersloffen nét niet laat blokkeren, maar ze
toch zó stevig vastgrijpt dat de rook uit de
banden slaat. Diezelfde blauwe walm kan je
trouwens ook laten ontstaan als je optimaal van
stilstand weg-accelereert. Met één keer
schakelen word je zo in minder dan zes seconden
naar de 100 gelanceerd. En als dat niet genoeg is,
blaas je nog flink door in ’3’ en ’4’ om
nog geen 14 seconden later de 200 te passeren. De
topsnelheid ligt op 275 echte kilometers per uur.
Uiteraard is de vering aan de stugge kant en kan
je bij hoge toerentallen best horen dat er onder
de motorkap heel wat werk wordt verzet. Maar in de
cockpit word je verwend met de luxe van een
exclusieve en luxueuze limousine. Zo werkt de
stuurbekrachtiging bij het parkeren ijverig mee,
maar op hoge snelheid ontbreekt het niet aan
gevoeligheid. En hoewel de transmissie laat merken
dat er 350 paarde krachten aan staan te sjorren,
kost de beteugeling van dat geweld weinig
inspanning.
Het bedienen van de ho-houders is ten slotte een
groot genoegen: de vertraging kan subtiel worden
gedoseerd en aangezien de maximale pedaaldruk niet
meer dan 25 kilo bedraagt, is de krachtsinspanning
minimaal.
Rijplezier
Afgezien van die vriendelijke bediening
maakt de 928 GTS ook veel indruk door zijn
doorgaans volgzame rijkarakter. Vanzelfsprekend
moet je even wennen aan de extreem-hoge
bochtsnelheden waarmee je zelfs op kronkelende
wegen fantastische gemiddelden kunt halen. Maar
als je het niet écht te gek maakt, blijft deze
Porsche heel lang aan onredelijke wensen
gehoorzamen. Probleem is alleen dat de grenzen
zich bij een eerste kennismaking niet makkelijk
laten bepalen. Het overschrijden van de grens kan
dan ook een venijnige reactie oproepen waarop je
bliksemsnel moet reageren. Veel onheil wordt
overigens voorkomen door het computergestuurde
sperdifferentieel dat de aandrijfkrachten heel
lang op de weg houdt. Maar zelfs bij deze
superbolide zijn de mogelijkheden niet
onuitputtelijk.
Veel, zo niet alles van dit onversneden rijplezier
is te danken aan de prachtige 5,4-liter
V8-machine, die breeduit in het vooronder ligt te
rusten. Vier kleppen per cilinder, bediend door
eveneens vier nokkenassen, een uitgekiend
elektronisch motormanagement, en een slim gebruik
van resonanties in het inlaatsysteem zorgen voor
een indrukwekkend vermogen van 350 pk en het
reusachtige koppel van niet minder dan 500 Nm. Dat
is zo ongeveer het sterkste wat er in
personenwagenland te koop is. Die bijzondere motor
met zijn trillingvrije loop en zijn breed
gedoseerde trekkracht (van 1000 tot 6000 toeren
ligt het koppel ruim boven de 400 Nm) vormt de
hoofdmoot van het exclusieve 928-gerecht. Het
geeft niet bij welk toerental je gas geeft: hij
trekt áltijd en hárd.
Het spreekt vanzelf dat een auto van meer dan een
kwart miljoen alles aan boord heeft wat een
verwende automobilist maar kan verlangen.
Boordcomputer annex diagnosesysteem, stoelen met
elektrische verwarming en verstelling met
elektronisch geheugen, twee veilige airbags en
automatische, elektronische
bandenspannings controle.
Dat wordt dus goed opletten als u een 928 GTS
ziet, want gezien de prijs zal deze
bewonderenswaardige auto jammer genoeg een
zeldzame verschijning op onze wegen blijven.
|
|
+ |
Fantastische
prestaties
Uitmuntende wegligging
Rijke uitrusting
|
– |
Weinig
bagageruimte
Astronomisch verbruik
|
|
|
|
gegevens |
Motor:
langs-voorin 8 benzine-V, 4 kl./cil., multipoint inj.,
cil.inh. 5397 cc, boring x slag 100,0 x 85,9 mm, compr.
verh. 10,4:1, max. vermogen 257 kW/350 pk bij 5700 tpm, max.
koppel 500 bij 4250 tpm.
Onderstel: aandrijving achterwielen,
5-versnellingsbak, voorwieloph. onafhankelijk, achter
onafhankelijk, stuurbekrachtiging, draaicirkel 11,5 m,
remmen voor geventileerde schijven, achter geventileerde
schijven, ABS.
Maten/gewichten: l/b/h 4,52/1,84/1,28 m, wielbasis
2,50 m, banden v-a 225/45 ZR 17-255/40 ZR 17, kofferruimte
200 l, tankinh. 86 l, gewicht 1612 kg, laadverm. 348 kg,
aanhanger geremd 1600 kg.Prestaties: Topsnelheid 275
km/u, acceleratie 0-100 km/u 5,7 s, 80-120 km/u in 4/5 -/-
s, testverbruik 14,2 l/100 km, geluid bij 100/120 km/u -/-
dB.
Nieuwprijs: € 128465.465 (1994) |
|
|